Społeczna odpowiedzialność
biznesu
Budujemy razem przyszłość dla Firmy, Naszych Pracowników oraz Otoczenia Społecznego
WSTĘP
OKECHAMP od lat realizując dynamiczną politykę rozwoju, transparentnie zarządza obszarem odpowiedzialności społecznej i bada wpływ swojej działalności na otoczenie społeczne. Lata doświadczeń biznesowych, a tym samym zdobyta wiedza, zrealizowane projekty, a także zbudowany kapitał społeczny pozwalają Zarządowi OKECHAMP podejmować trafne decyzje biznesowe.
Wartości Firmowe: Uczciwość, Szacunek, Jakość, Konkurencyjność, Rozwój i Dobra Atmosfera są kompasem na drodze codziennego zarządzania OKECHAMP, a jednocześnie stanowią obligatoryjny punkt wyjścia dla podejmowania trudnych decyzji, w szczególności tych mających wpływ na realia życia naszych Pracowników.
Opracowane do tej pory dokumenty związane z Odpowiedzialnością Społeczną, w tym przede wszystkim Kodeks Wartości, Polityka Etyczna, Procedura Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji, Polityka Bezpieczeństwa czy Polityka Środowiskowa stanowią spójną formalną podstawę dla podejmowanych działań i decyzji. Niniejszy dokument ma natomiast wymiar praktyczny i stanowi punkt wyjścia dla zdefiniowania działań operacyjnych w obszarach odpowiedzialności społecznej zdefiniowanych przez OKECHAMP. Dokument ten może być także pomocny w rozwinięciu szerszej dyskusji z różnymi grupami interesariuszy na temat odpowiedzialności społecznej OKECHAMP.
Oczekujemy od Menadżerów OKECHAMP otwartego spojrzenia i pełnej partycypacji w realizacji postawionych w niniejszym dokumencie priorytetów oraz celów strategicznych dla obszaru odpowiedzialności społecznej. Tylko nasza wspólna praca pozwoli na wypracowanie dobrych rozwiązań i podążanie we właściwym kierunku, a także pełną integrację działań społecznie odpowiedzialnych ze strategią biznesową naszej organizacji.
PRIORYTETY I CELE STRATEGICZNE DLA CSR W OKECHAMP
Inspiracją dla opracowania niniejszego materiału były Cele Zrównoważonego Rozwoju opracowane przez Organizację Narodów Zjednoczonych, a także wnioski z Audytu Etycznego SMETA przeprowadzonego w OKECHAMP .
Zarząd wyznaczył 4 kluczowe priorytety realizujące politykę Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w OKECHAMP oraz określił dla nich cele strategiczne, które traktować należy jak kierunek dla pożądanych zmian w wyznaczonym obszarze. Kompleksowo prezentują one gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar działalności naszego przedsiębiorstwa planowany na najbliższe lata.
PRIORYTETY DLA POLITYKI ODPOWIEDZIALNOŚCI SPOŁECZNEJ W BIZNESIE TO:
1
ODPOWIEDZIALNA EKONOMIA
2
LUDZIE
3
ŚRODOWISKO
4
PRODUKTY
OBSZARY
1. ODPOWIEDZIALNA EKONOMIA
2. LUDZIE
3. ŚRODOWISKO
4. PRODUKTY
SPOŁECZNE
EKONOMICZNE
ŚRODOWISKOWE
Powyższe priorytety wpisują się również i realizują następujące
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:
KONIEC
Z UBÓSTWEM
DOBRE ZDROWIE
I JAKOŚĆ ŻYCIA
WZROST GOSPODARCZY
I GODNA PRACA
INNOWACYJNOŚĆ ,
PRZEMYSŁ,
INFRASTRUKTURA
ODPOWIEDZIALNA
KONSUMPCJA
I PRODUKCJA
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
1. SPOŁECZNE
OKECHAMP rozwija odpowiedzialną ekonomię, co oznacza koncentrację na wzroście i rozwoju, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu społecznego, finansowego i środowiskowego dla podejmowanych przez OKECHAMP działań.
1.1. Priorytet > obszar społeczny
- Inwestujemy środki w rozwój i poprawę ergonomii miejsc pracy
1.2. Priorytet > obszar ekonomiczny
- Dążymy do pozycji lidera na rynku światowym
1.3. Priorytet > obszar środowiskowy
- Rozwijamy się, uwzględniając wszystkich interesariuszy
1. SPOŁECZNE
SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA
Uwzględniamy w rozwoju potrzeby i ryzyka dla lokalnej społeczności, tworzymy nowe miejsca pracy oraz współpracujemy ściśle z organizacjami lokalnymi działającymi na rzecz regionu.
DBAMY O SŁABSZYCH
Poprzez Fundację OKECHAMP dbamy o słabszych i cierpiących, skutecznie komunikujemy możliwości dostępnej pomocy w naszej Firmie (np. zapomogi).
STOSUNKI Z KLIENTAMI / DOSTAWCAMI
Współpracujemy z Klientami reprezentującymi w działaniach podobne nam wartości.
RELACJE PRACOWNICZE
Akceptujemy i wspieramy działania mające na celu integrację Pracowników, szanujemy ich prawo do zrzeszania się.
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
2. EKONOMICZNE
ZARABIAMY
Dbamy o stały wzrost wyników firmy, by móc się nimi dzielić z interesariuszami.
KONKURUJEMY
Opracowujemy plany inwestycyjne mające na celu przygotowanie Firmy do efektywnego konkurowania na globalnych rynkach. Nasze działania w tym zakresie mają zapewnić Firmie przewagę konkurencyjną.
3. ŚRODOWISKOWE
INWESTUJEMY
Analizujemy wszystkie inwestycje pod kątem ich wpływu na warunki pracy, warunki środowiskowe, a także dobrostan naszych Pracowników. Dodatkowo dbamy o zabezpieczenia na wypadek pandemii lub innych zjawisk o charakterze siły wyższej.
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
LUDZIE
1. SPOŁECZNE
OKECHAMP prowadzi transparentną politykę personalną w oparciu o przepisy prawa, ale również etykę wyrażoną w postaci przyjętego Kodeksu Wartości. Wynagradzając godziwie za pracę i rozwijając Pracowników, wnosi realną wartość w życie osobiste Pracowników OKECHAMP.
2.1. Priorytet > obszar społeczny
- Kierujemy się Kodeksem Wartości i Prawami Człowieka we wszystkich decyzjach dotyczących Pracowników
2.2. Priorytet > obszar ekonomiczny
- Tworzymy i zmieniamy nasze miejsca pracy na lepsze
2.3. Priorytet > obszar środowiskowy
- Edukujemy w zakresie ochrony środowiska
1. SPOŁECZNE
PRAWA CZŁOWIEKA
Kierujemy się Prawem, Kodeksem Wartości stworzonym przez Pracowników oraz wytycznymi audytorów zewnętrznych w podejmowanych przez nas działaniach, a także wymagamy tego od firm współpracujących.
BEZPIECZEŃSTWO MIEJSCA PRACY
Opieramy działania BHP na szczegółowej i pogłębionej analizie ryzyk i zagrożeń oraz rozpoczynamy wdrażanie BBS behaviour-based system w oparciu o nową funkcję Lidera Bezpieczeństwa.
RÓŻNORODNOŚĆ
Integrujemy w różnorodności wszystkich Pracowników, umożliwiamy partycypację w kulturę Firmy każdemu Pracownikowi.
KONFLIKTY INTERESÓW
Jasno formułujemy cele i zadania eliminując tym samym powstawanie konfliktu interesów między Pracownikami / działami w Firmie
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
2. EKONOMICZNE
POLITYKA WYNAGRODZEŃ
Budujemy transparentne systemy wynagrodzeń uwzględniając wartość pracy i godziwość warunków życia.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Zapewniamy Kandydatom i Pracownikom bezpieczeństwo danych osobowych.
POLITYKA ZATRUDNIENIA
W doborze załogi kierujemy się kompetencjami, postawą i motywacją do pracy, dążymy do utrzymania zmotywowanego Zespołu.
WARUNKI PRACY
Dążymy do budowania ergonomicznych stanowisk pracy.
ROZWÓJ KOMPETENCJI
Stwarzamy możliwości awansu i rozwoju poprzez programy doskonalenia kompetencji.
3. ŚRODOWISKOWE
EDUKUJEMY EKOLOGICZNIE
Stawiamy na edukację w obszarze ekologii.
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
ŚRODOWISKO
1. SPOŁECZNE
OKECHAMP prowadząc inwestycje i rozwijając swoją działalność, dba o środowisko naturalne, spełniając wszystkie wymogi prawne w tym zakresie, jak również podejmując inicjatywy redukujące swój wpływ na środowisko.
3.1. Priorytet > obszar społeczny
- Sprawdzamy nasz wpływ na środowisko
- Oszczędzamy zasoby, dbając o środowisko
- Budujemy wewnętrzny zamknięty obieg zasobów naturalnych
1. SPOŁECZNE
MINIMALIZUJEMY WPŁYW FIRMY NA ŚRODOWISKO
Szukamy rozwiązań minimalizujących wpływ naszej działalności na środowisko naturalne, a w związku z tym na życie mieszkańców i naszego otoczenia.
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
2. EKONOMICZNE
WODA I ENERGIA
Oszczędzamy wodę w całym procesie produkcji oraz optymalizujemy zużycie energii.
3. ŚRODOWISKOWE
WEWNĘTRZNA GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM
Tworzymy wewnętrzny obieg zasobów naturalnych oraz dążymy do redukcji odpadów.
EKOLOGICZNA FLOTA
Edukujemy Pracowników w temacie ekologicznej jazdy autem oraz redukcji średniego spalania wśród kierowców floty samochodowej OKECHAMP
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
PRODUKTY
1. SPOŁECZNE
OKECHAMP rozwijając swoje produkty, przyczynia się do tworzenia zdrowej i bezpiecznej dla środowiska alternatywy oraz promuje zdrową i zbilansowaną dietę codzienną.
4.1. Priorytet > obszar społeczny
Promujemy zdrowe produkty i zbilansowaną dietę
4.2. Priorytet > obszar ekonomiczny
Rozwijamy i sprzedajemy ekologiczne produkty
4.3. Priorytet > obszar środowiskowy
Wybieramy opakowanie ekologiczne i tworzone w sposób zrównoważony
1. SPOŁECZNE
ZDROWE PRODUKTY
Produkujemy wartościowe spożywczo produkty.
ZBILANSOWANA DIETA
Nasze kampanie marketingowe marki OLE! wspierają zdrowe i zrównoważone posiłki, edukujemy Polaków jak smacznie i zdrowo jeść.
ODPOWIEDZIALNA
EKONOMIA
2. EKONOMICZNE
NOWE PRODUKTY
Rozwijamy nowe produkty roślinne zastępujące produkty mięsne.
3. ŚRODOWISKOWE
OPAKOWANIA
Wybieramy materiały ekologiczne oraz ograniczamy straty materiałowe w procesie produkcji.